Syfte
- Att utveckla kunskap om allemansrätten, varför den finns och behöver efterlevas.
- Att bekanta sig med en skogsägares arbete i skogen.
- Att utveckla kunskap om hur friluftsaktiviteter kan planeras och genomföras riskmedvetet.
Genomförande
Eleverna kan arbeta enskilt eller i par.
Del 1: eleverna läser om vem som äger den svenska skogen och om hur skogsägarens arbete påverkar vad naturbesökare möter. Beräknad tidsåtgång 10-15 min.
Del 2: eleverna läser en intervju där en skogsägare svarar på elevers frågor. Diskutera gärna svaren i helklass, i slutet av lektionen. Beräknad tidsåtgång 20 min.
I del 3 får eleverna sätta sig in i rollen som skogsägare och göra en plan för att främja friluftsaktivitet på “sin” mark. beräknad tidsåtgång 15-20 min.
Avverka / avverkning: att hugga ned träd.
Skogsbryn: område där skog övergår till annan typ av mark.
Sly: buskar och mindre träd som gör marken svårframkomlig.
Varsamt: med försiktighet.
Vattendrag: en sjö, å, bäck, älv eller flod.
- Besök gärna en närliggande skog och diskutera:
- Varför ser skogen ut som den gör?
- Vilka trädslag finns här?
- Hur gamla är träden?
- Hur står träden placerade, och varför ser det ut så?
- Har träden börjat växa här av sig själva från frön eller är de planterade?
- Finns det spår efter maskiner?
- Ser ni spår av ett tidigare hygge, till exempel stubbar eller en igenvuxen körväg?
- Finns det stenar som bär spår efter äldre generationer?
- Varför finns det så många högstubbar, alltså träd som sågats av på flera meters höjd?
- Vad tror ni att skogsägaren vill åstadkomma med sin skötsel?
Eventuellt kan ni söka upp skogsägaren för att få svar på era frågor.
- Om ni vill sitta utomhus och arbeta med del 3, finns uppgiften att skriva ut här:
- Använd gärna Skogen i Skolans övriga material om allemansrätten:
Koppling till Lgr22
Idrott och hälsa
- Att orientera sig i okända miljöer med hjälp av kartor och andra hjälpmedel såväl med som utan stöd av digitala verktyg.
- Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under olika årstider.
- Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.
Samhällskunskap
- Friheter, rättigheter och skyldigheter i demokratiska samhällen. Dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter, till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och kränkningar i sociala medier.
Biologi
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Globala målen
Naturvårdsverket. Allemansrätten.
Skogsstyrelsen. Skog för upplevelser och rekreation.